Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

v.v. Lunteren wil graag dat iedereen in een veilige omgeving kan voetballen. De veiligheid van onze leden nemen wij serieus. De maatschappij verandert en vraagt op meerdere terreinen om proactief, preventief en alert beleid. Alle functionarissen en vrijwilligers van de jeugdafdeling dienen daarom over een VOG te beschikken.

Wat is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)?

Een VOG is een verklaring van het Ministerie van Justitie en Veiligheid waarbij blijkt dat het gedrag uit het verleden van iemand geen bezwaar oplevert om in een sportvereniging te fungeren. Daarbij wordt alleen gekeken in relatie tot het gevraagde doel, bijvoorbeeld training geven of een team leiden bij een sportvereniging. Het aanvragen van een VOG is gratis voor ons als vrijwilligersorganisatie.

Waarom vraagt de vereniging een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)?

Helaas komt het voor dat mensen in de sport, misbruik maken van hun positie. Jaarlijks komen er meerdere gevallen van seksuele intimidatie binnen de sport aan het licht. Steeds meer sportverenigingen vragen daarom een VOG van hun betaalde krachten en vrijwilligers, die voor hun functie werken met minderjarigen. Het verplicht stellen van de VOG geeft meer zekerheid over het verleden van mensen en vermindert de kans dat iemand, die eerder in de fout is gegaan met kinderen, een daaraan gerelateerde functie binnen de vereniging kan uitoefenen. De VOG is één van de mogelijke maatregelen die een kans op seksuele intimidatie verkleint.

Procedure aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

De Algemeen Jeugdcoördinator zet bij Dienst Justis (onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid) voor de functionaris/vrijwilliger een VOG aanvraag klaar. Vervolgens krijgt de functionaris/vrijwilliger een e-mail van Dienst Justis. In deze e-mail is een link opgenomen. Door op deze link te klikken kan de functionaris/vrijwilliger zijn eigen aanvraag voor een VOG activeren. Daarna dient de functionaris/vrijwilliger enkele stappen door te lopen om uiteindelijk de aanvraag met zijn/haar persoonlijke DigiD te ondertekenen. Binnen circa 2 tot 4 weken stuurt Dienst Justis de VOG naar het huisadres van de functionaris/vrijwilliger. Vervolgens dient de functionaris/vrijwilliger de originele VOG in te leveren bij de Algemeen Jeugdcoördinator.